Într-o lume în care digitalizarea și sustenabilitatea devin din ce în ce mai importante, inițiativele care unesc tehnologia avansată cu practici ecologice sunt cruciale pentru modelarea unui viitor mai durabil și mai responsabil. În acest context, compania Marks & Spencer a devenit un pionier în domeniul sustenabilității, integrând tehnologii digitale inovatoare pentru a promova ecologia și eficiența în toate operațiunile sale.
Planul A, lansat în 2007, reprezintă angajamentul companiei Mark & Spencer de a îmbrățișa sustenabilitatea, marcând o evoluție semnificativă în modul în care își conduce afacerile, cu un accent puternic pe responsabilitatea ecologică și socială. Această abordare se bazează pe 7 principii: implicarea clienților; prioritizarea abordării ecologice; adaptarea la schimbările climatice; reducerea deșeurilor; utilizarea de materiale reciclabile; selecția de parteneri sustenabili; sănătatea.
Fig. 1: arii prioritare, Planul A (https://corporate.marksandspencer.com/sustainability/plan-a-our-planet)
Pentru a susține transformarea digitală a organizației, Mark & Spencer a investit în următoarele domenii:
- integrarea tehnologiilor digitale cheie în activitățile proprii:
- inteligența artificială (analiza datele privind achizițiile clienților, în vederea: ajustării recomandărilor personalizate, îmbunătățirii gestionarea stocurilor, a eficienței proceselor logistice și pentru a reduce risipa).
- big data (pentru optimizarea sortimentul de produse, planificarea stocurile, creare campanii de marketing mai eficiente și monitorizarea continuă a performanței produselor).
- cloud computing (pentru reducerea costurilor operaționale, accelerarea dezvoltării și lansării de noi servicii digitale, facilitarea colaborării și a partajării de date, în siguranță, între diferite departamente).
- Internetul Lucrurilor (pentru îmbunătățirea gestionării magazinelor și a lanțului de aprovizionare).
- Retail-ul fără contact (în contextul pandemiei COVID-19, M&S a accelerat implementarea soluțiilor de plată fără contact și a altor tehnologii pentru a reduce interacțiunile fizice în magazine).
- dezvoltarea și îmbunătățirea competențelor digitale ale personalului, prin proiectul BEAM Academy. Această inițiativă ajută la echiparea celor 65.000 de angajați cu competențele necesare pentru a juca un rol activ în transformarea digitală a companiei.
- parteneriate strategice: Microsoft (integrare inteligență artificială; servicii cloud); Founders Factory (suport pentru inovare și digitalizare); KPMG/Medallia (actualizare politici pe baza feedback-ului clienților în timp real).
Aceste obiective și politici reflectă modul în care M&S folosește tehnologia digitală pentru a îmbunătăți nu doar experiența de cumpărături a clienților săi, dar și pentru a promova obiectivele de sustenabilitate, prin eficientizarea operațiunilor și prin promovarea unui comportament de consum mai responsabil; prin abordarea sa inovatoare și angajamentul față de digitalizarea verde, compania M & S redefinește experiența de retail pentru clienții săi și stabilește și un exemplu de urmat pentru întreaga industrie.
Resurse/referințe:
1. https://www.globaldata.com/store/report/marks-and-spencer-enterprise-tech-analysis/
2. https://econsultancy.com/marks-and-spencer-s-three-steps-to-digital-transformation/